Bezpieczna obsługa klientów lokalu gastronomicznego
W dobie pandemii SARS-CoV-2 obsługa klienta gastronomii stała się nie lada wyzwaniem. Nie tylko właściciele, ale przede wszystkim pracownicy lokali gastronomicznych muszą pamiętać o wielu wymaganiach i ograniczeniach związanych z obsługą. Stawia to liczne wyzwania zarówno organizacyjne, jak i finansowe, bowiem aby sprostać wymaganiom konieczne jest przeprowadzenie weryfikacji w całym lokalu. Kluczem do osiągnięcia sukcesu jest edukacja pracowników oraz klientów, a także żelazna konsekwencja w działaniu. Jak to zrobić? Przygotować krok po kroku proces obsługi klienta.
Jak zwrócić uwagę klienta na panujące w lokalu zasady sanitarne?
Kiedy klient wchodzi do lokalu powinien mieć możliwość zdezynfekowania rąk. Jest to wyraz troski o bezpieczeństwo jego oraz pracowników. Zapewnienie dozowników z płynem lub żelem antywirusowym powinno stanowić absolutny standard. Jednak jak pokazuje praktyka sam fakt umiejscowienia urządzenia nie jest jednoznaczny z faktem, że klient z niego skorzysta. Tutaj kluczową rolę odgrywa nasz pracownik, który powinien zwrócić uwagę klienta na konieczność dezynfekcji rąk. Dodatkowo warto zamieścić plakaty i informatory na drzwiach do lokalu informujące o dozownikach. Pamiętajmy, że maseczki powinny być noszone przez klientów do momentu zajęcia miejsca przy stoliku, a przez naszych pracowników cały czas.
Limit klientów – jak liczyć?
Doskonale wiemy, że do limitu osób nie wliczają się osoby zaszczepione. Oznacza to, że klient, który przyjął wymagane dawki szczepienia – w zależności od preparatu dwie lub jedną – nie jest wliczany do wyznaczonego limitu. Pojawia się jednak kwestia weryfikacji takiego oświadczenia. Klient deklarujący fakt pełnego zaszczepienia powinien to udokumentować. Możliwe jest to przez okazanie stosownego wydruku z portalu pacjent.gov.pl lub kodu QR. Kody QR możemy sprawdzić poprzez Zaszczepieni – specjalną aplikację dopuszczoną do użytku możliwą do zainstalowania na telefonie komórkowym. Niestety w przypadku braku potwierdzenia, klient taki wliczany jest do limitu gości.
Czystość na pierwszym miejscu – systematyczna dezynfekcja
Czystość oznacza nie tylko czyste blaty stolików. Każdy stolik musi być dezynfekowany nie rzadziej niż raz na 15 minut, oczywiście wyłączając z tego czas konsumpcji posiłków. Dezynfekcja dotyczy wszystkich powierzchni użytkowych – z wyłączeniem podłogi. Tak więc obsługa musi pamiętać o regularnym dezynfekowaniu klamek, krzeseł, drzwi, uchwytów, kart dań, terminali płatniczych i innych elementów, które w lokalu mogą dotykać klienci. W praktyce oznacza to, że jeśli klient podejdzie do lady i oprze o nią ręce to miejsce musi być zdezynfekowane. Pracownicy muszą być wyczuleni, że dezynfekcja nie oznacza pryskania wszystkiego dookoła – powierzchnie powinny pozostać suche.
Jak utrzymać higienę toalet w lokalu gastronomicznym?
Toalety powinny być czyszczone ze szczególną uwagą. Zgodnie z zaleceniami – jako powierzchnie częstego użytku co 15 minut w przestrzeni powierzchni „stykowych”. Ważne jest, aby zapewnić klientom mydła antywirusowe z dozowników bezdotykowych. Suszarki do rąk pozostają wyłączone z użytku. Wymaga to monitorowania zużycia ręczników papierowych. Dobrą praktyką jest zamieszczenie instrukcji jak prawidłowo myć i wycierać ręce, jak zdejmować i zakładać maseczkę.
Jasna komunikacja zasad epidemicznych
Zasada swobody w stosowaniu się do wytycznych w dobie pandemii jest absolutnie nieakceptowalna. Goście muszą stosować się do poleceń personelu obsługi. W przeciwnym razie narażają na karę nie tylko siebie, ale przede wszystkim lokal, który odwiedzają. Nie ma znaczenia, że klient za chwile usiądzie przy stoliku. Poruszając się po lokalu ma obowiązek noszenia maseczki. Bardzo ważne jest więc, aby obsługa w jasny i jednoznaczny sposób komunikowała klientom jak powinni się zachowywać.
Podsumowując – kluczem do sukcesu jest stosowanie się do wytycznych i edukacja pracowników, a następnie mobilizowanie klientów do prawidłowego postępowania.
Sprawdź również
Zapisz się do newslettera
Dołącz do najlepiej poinformowanych w branży