- Strona główna
- Baza wiedzy
- Poradnik biznesowy
- Dobra oferta cukiernicza – jak ją zrobić? | Akademia Mistrza
Dobra oferta cukiernicza – dowiedz się, jak ją zrobić
Upodobania i tendencje klientów zmieniają się nieustannie. Nie usiłuj więc zgadywać, czego oczekuje Twój klient. Obserwuj, pytaj, ale przede wszystkim bądź otwarty i słuchaj. Zdziwisz się, jak łatwo można budować ofertę spełniającą bieżące wymagania konsumentów.
Potrzeby klientów – klucz do stworzenia dobrej oferty piekarniczej
To klienci dysponują informacjami, które pozwolą przygotować ofertę idealną. Aby móc sprostać ich oczekiwaniom, należy dokonać diagnozy potrzeb przy użyciu odpowiednich narzędzi. Jednym z nich jest umiejętność dokładnego słuchania sugestii klientów. Skupianie się nad tym, co mówi klient, oznacza, że okazujemy rozmówcy szacunek – bez względu na to, co chce nam przekazać. Zdolność dobrego słuchania wyraża się poprzez takie kwestie, jak: utrzymywanie kontaktu wzrokowego, odpowiedni ton głosu, a także delikatne zachęcanie do kontynuowania i cierpliwość.
Nie każda osoba odwiedzająca punkt sprzedaży jest otwarta i skłonna do przekazywania sugestii. Jeżeli klient nie chce dzielić się swoimi oczekiwaniami i odczuciami, zapytaj, gdzie najczęściej kupuje pieczywo, co wpływa na jego decyzje zakupowe, z jakim nowym produktem się ostatnio spotkał. Uważna rozmowa pozwoli na optymalizację oferty produktowej w Twojej firmie.
Podpatruj ofertę konkurencyjnych piekarni
Konkurencja od zawsze spędza sen z powiek właścicielom biznesów. Ale to właśnie dzięki niej pojawia się motywacja do ciągłego rozwoju oraz zaskakiwania. Jeżeli w dalszym ciągu daleko Ci do lidera w swojej branży, nie martw się. Poświęć swój wolny czas na naukę i obserwację. Jeżeli inne firmy odnoszą sukces, warto się na nich wzorować. Regularne porównywanie się do firm najlepszych w danej dziedzinie w celu doskonalenia procesów i praktyk w przedsiębiorstwie, nazywane jest benchmarkingiem.
Praktyczne wykorzystanie tej techniki ma za zadanie określenie wymagań klientów, ustalenie efektywnych celów oraz ustalenie najlepszych wzorców w danej dziedzinie. To proces zbierania danych, który dobrze jest rozpocząć od gromadzenia informacji ze źródeł pośrednich: klientów, dostawców, pracowników własnego przedsiębiorstwa czy fachowej prasy. Pamiętaj – najlepsze praktyki znajdziesz nie tylko w swojej branży, inspiracji warto szukać również wśród właścicieli firm innych specjalizacji.
Badanie przez ankietowanie
Oprócz obserwacji w punkcie sprzedaży, benchmarkingu i bezpośredniej rozmowy, dobrym rozwiązaniem może być wprowadzenie ankiet. Ta prosta metoda umożliwia uzyskanie informacji o preferencjach, potrzebach oraz oczekiwaniach klientów. Najlepszym momentem na ankietowanie jest wprowadzenie do oferty nowego produktu. Poinformuj, że myślisz o nowym smaku drożdżówki, poczęstuj testowym pieczywem i poproś o wypełnienie formularza. Dzięki temu poznasz opinię na temat nowej propozycji smakowej, a przy okazji uzyskasz inne cenne informacje – chociażby jak wypadają ceny i jakość Twoich produktów na tle konkurencji. Czy to zadziała? Zdecydowanie. Chodzi tu o jedną z technik perswazji – regułę wzajemności. Polega ona na tym, że jeśli ktoś wyświadczył komuś jakąś przysługę czy też podarował choćby drobny upominek, osoba obdarowana czuje się zobowiązana do odwdzięczenia się. Mechanizm ten wywołuje u biorcy poczucie konieczności odpłacenia się, a to skłania go do wypełnienia ankiety.
Dobre praktyki w budowaniu oferty piekarni
W przypadku rozbudowanej oferty klienci mogą mieć problem z wyborem danego produktu. Wyjdź im naprzeciw. Stwórz kącik degustacji: pokrój na małe kawałeczki różne rodzaje pieczywa i pozwól dokonać świadomego wyboru produktu, najbardziej odpowiadającego kubkom smakowym klienta.
Inne porady
Zapisz się do newslettera
Dołącz do najlepiej poinformowanych w branży