- Strona główna
- Baza wiedzy
- Poradnik biznesowy
- Wykorzystaj Instagram do promocji biznesu | Akademia Mistrza
Instagram w biznesie – jak wykorzystać platformę do promocji?
Jako Akademia Mistrza staramy się zapewnić Tobie regularną i różnorodną pomoc. Za pośrednictwem akcji #wspieramylokalnelokale, udostępniamy informacje o Twojej ofercie, tak aby dotrzeć z nią do jak największej liczby osób. Na stronie Akademii i w naszych mediach społecznościowych, publikujemy także porady biznesowe, które warto wdrożyć w życie, by odnieść sukces.
Instagram firmowy ma sens!
Instagram to kolejna po Facebook’u platforma społecznościowa, która może korzystnie wpłynąć na komunikację z klientem i zwiększenie sprzedaży. Na Instagramie, którego używa w Polsce już ponad 7 milionów ludzi, mamy do czynienia z nieco młodszą niż na Facebook’u grupą docelową. W większości (prawie 60%) są to kobiety w wieku 18-40 lat. Co ważne, Instagram jest obecnie najszybciej rosnącą platformą społecznościową, więc jest to kolejny powód, dla którego warto prowadzić tam intensywne działania marketingowe. Ponad 60% użytkowników Instagrama twierdzi, że dzięki aplikacji poznaje nowe produkty!
Piękne zdjęcia podstawa firmowego Instagrama
Istotą Instagrama są atrakcyjne zdjęcia. Aby odnieść sukces na tej platformie, musicie więc zadbać o ciekawy wizualnie content. Nie oznacza to wcale, że do jego tworzenia należy od razu zatrudnić zawodowego fotografa. Dzisiejsze smartfony zapewniają bowiem ogromne możliwości. Co więcej, sam Instagram oferuje różnego rodzaju darmowe filtry i narzędzia do podstawowej obróbki, dzięki którym można znacznie poprawić jakość i atrakcyjność wykonanych fotografii. W przeciwieństwie do FB na Instagramie nie sprawdzają się grafiki, więc na tę platformę należy tworzyć zdecydowanie inne treści.
Checklista:
Wrzucaj atrakcyjne zdjęcia.
Staraj się by Twój instagram miał swój styl. Osiągniesz to poprzez wstawianie zdjęć o podobnej stylistyce. Możesz to uzyskać także używając stale tego samego filtra lub jakiegoś charakterystycznego kadru.
Nie zamieszczaj na IG tych samych materiałów, co na FB, szczególnie jeśli są to grafiki z dużą ilością tekstu, ale dbaj o ogólną spójność komunikacji we wszystkich swoich kanałach
Publikuj regularnie, ale nie więcej niż jedno zdjęcie dziennie. To dobrze wpłynie na jego zasięg. Zbyt częste publikacje mogą też nie spodobać się użytkownikom, którzy uznają je za SPAM.
Hasztag – co to jest i jak go użyć?
Instagram to nie tylko zdjęcie. Ważny jest opis, w tym hasztagi (czyli słowa – znaczniki, które poprzedza znak #, służące do kategoryzacji zdjęć na Instagramie), a także dodawanie lokalizacji, która ułatwia zainteresowanym szybkie odnalezienie oznaczonego miejsca . Opis na Instagramie nie musi być długi, za to hasztagi mają wielką moc. Stanowią one główny mechanizm pozycjonowania treści w serwisie. Badania pokazują, że dobrze jest używać od 9 do 11 hasztagów pod postem, a złotą zasadą jest by dobrze je zróżnicować (patrz pkt. 1 poniżej). Muszą też być oczywiście adekwatne do tematyki.
Checklista:
Stwórz swoją listę hasztagów: kilka firmowych, np. #cukierniasowa, #rogaledekera, kilka ogólnych, takich jak np. #deser, #ciastko, i kilka takich, które na IG cieszą się powodzeniem. Można to sprawdzać korzystając z wyszukiwarki hasztagowych trendów (https://top-hashtags.com/instagram/)
Unikaj używania ciągle tego samego zestawu hashtagów.
Zawsze oznaczaj lokalizację, ale nie ograniczaj się do oznaczania Twojego biznesu. Czasem lepiej sprawdzi się ogólna, szersza lokalizacja, np. Miasto Gdańsk czy Podlasie.
Zdaj relację na Insta Stories
Od pewnego czasu Instagram pozwala także na dodawanie stories czyli relacji. Cieszą się one bardzo dużą popularnością – ponad 70% użytkowników korzysta z tej funkcji bardzo aktywnie.1/3 najchętniej oglądanych stories to treści generowane przez konta firmowe. Relacje charakteryzują się tym, że znikają po 24 godzinach, służą więc do dodawania aktualności. Możemy za ich pomocą informować o promocjach czy specjalnych ofertach, a także pokazywać pracę firmy „od zaplecza”. Stories nie muszą być aż tak doskonałe jak zdjęcia, które dodajemy, ale powinny opowiadać interesującą historię Twojej marki.
Checklista:
Regularnie publikuj stories (relacje). Możesz to robić nawet kilka razy dziennie.
W relacjach aktywnie wykorzystuj opcje, które daje Instagram – dodawaj emotikony, gify, hasztagi, lokalizację i filtry.
Najważniejsze relacje zapisuj w wyróżnionych tworząc atrakcyjne kolekcje.
Promuj się aktywnie – korzystaj z reklam na Instagramie
Instagram umożliwia korzystanie z płatnych form reklamowych. Możesz je włączyć w prosty i szybki sposób z poziomu aplikacji w telefonie i za ich pomocą kierować użytkowników do swojego profilu lub na stronę www. Najważniejsze w tym serwisie jest jednak wchodzenie w interakcję z użytkownikami i bycie z nimi w stałym kontakcie. Tak jak na FB, również i tu można stworzyć sklep. Warto to zrobić, bo im więcej miejsc, w których klient ma opcję dokonania zakupu, tym większa szansa, że to zrobi.
Checklista:
Komentuj zdjęcia Twoich potencjalnych klientów. Znajdziesz ich np. poprzez wyszukiwanie hasztagów powiązanych z profilem Twojej działalności lub konkretną lokalizacją. Zachęcaj użytkowników do dodawania zdjęć z Twoimi produktami. Udostępniaj je na swoim profilu lub w relacjach.
Organizuj drobne zabawy i konkursy. Możesz oferować np.: rabat lub gratis za opublikowanie oraz oznaczenie zdjęcia z Twojego lokalu lub Twojego produktu.
Regularnie sprawdzaj wiadomości prywatne i udzielaj na nie odpowiedzi, reaguj na komentarze pod postami.
Korzystaj z płatnych promocji.
Stosuj pomocne aplikacje
Instagram oferuje wiele darmowych opcji związanych z obróbką materiałów. Jeśli jednak chcesz wznieść się na wyżyny, zachęcamy by skorzystać z wielu innych opcji dostępnych na rynku, które pomogą udoskonalić firmowy profil na tym serwisie. Oto lista bardzo przydatnych aplikacji. Niektórych możesz używać zupełnie za darmo, inne wymagają wykupienia abonamentu lub jednorazowej opłaty.
Planoly – aplikacja, dzięki której sprawdzisz jak Twoje zdjęcie będzie wyglądać na siatce zdjęć (główny pogląd Twojego profilu). Dodatkowo aplikacja pozwoli na planowanie publikacji postów za Ciebie oraz dostarczy dokładnych statystyk do Twojego konta.
Moldiv – aplikacja do obróbki zdjęć, ale nie tylko! Moldiv udostępnia obszerną kolekcję naklejek, czcionek czy filtrów.
Quick – darmowa aplikacja do tworzenia filmów, która posiada gotowe szablony. Wystarczy wrzucić parę zdjęć i filmów, a powstanie video jak u profesjonalisty.
Boomerang – bezpłatne narzędzie Instagrama, które umożliwia tworzenie zapętlonego wideo.
Snapseed – aplikacja do obróbki zdjęć.
VSCO – aplikacja do obróbki zdjęć, udostępniająca ogromną liczbę atrakcyjnych filtrów.
Unfold – aplikacja, dzięki której sprawisz, że Twoje Instastory stanie się estetyczne i będzie przykuwać uwagę.
Zachęcamy do śledzenia naszego profilu na Instagramie: @akademia_mistrza. Chętnie dowiemy się jak radzisz sobie w tym serwisie!
Inne porady
Zapisz się do newslettera
Dołącz do najlepiej poinformowanych w branży