Jak dotrzeć do większej liczby klientów dzięki reklamie Twojej piekarni lub cukierni w Internecie i mediach społecznościowych? Wypróbuj łatwe i skuteczne rozwiązania, które pomogą Ci zwiększyć świadomość Twojej marki i tym samym – zachęcić konsumentów do odwiedzenia i zrobienia zakupów. Sprawdź, jakie rozwiązania możesz wykorzystać!
Reklama w Internecie i mediach społecznościowych – dlaczego warto posiadać swoją stronę na Facebooku?
Coraz więcej biznesów cukierniczo-piekarniczych zakłada swoje strony w portalach społecznościowych. Takie działanie – założenie strony na Facebooku czy Instagramie oraz inne działania promujące, są oczywiście darmowe i łatwe do zrobienia osobiście! Dlaczego warto podjąć takie kroki? Dzięki takiemu rozwiązaniu:
- Zyskujesz darmową promocję (klienci nawzajem mogą informować się o Twoich wyrobach);
- Zwiększasz świadomość istnienia swojej piekarni lub cukierni wśród potencjalnych nowych konsumentów;
- Łatwo przekażesz ważne informacje – godziny otwarcia, ważne zmiany, premiery nowych produktów;
- Przedstawisz aktualne promocje, najlepsze produkty, nowości – wszystko, czym chcesz pochwalić się konsumentom!
To tylko część możliwości, które daje Ci strona na Facebooku czyli tzw. fanpage. Aby ułatwić zadanie, przygotowaliśmy praktyczny poradnik video, w którym krok po kroku pokazujemy, jak to zrobić.
Masz już stronę na Facebooku – co dalej?
Kolejnym krokiem jest rozważenie, jakie treści chcesz publikować. Możliwości jest wiele! Pamiętaj, że media społecznościowe nie są w żaden sposób „ograniczające” i wszystko zależy od Twojej kreatywności. Swoim odbiorcom możesz pokazywać treści skupiające się np. na:
Codziennym życiu Twojej cukierni lub piekarni – praca „od kuchni” to zawsze świetny pomysł na post. „Podglądanie”, jak powstają wypieki, kto jest ich twórcą i jak wygląda praca cukiernika lub piekarze to bardzo ciekawy temat, który klienci chętnie oglądają!
Wyrobach dnia – zrób ładne zdjęcie najciekawszego lub najpopularniejszego, Twoim zdaniem, wyrobu, który danego dnia będzie dostępny – klienci uwielbiają wiedzieć, co mogą kupić. Jeżeli zastanawiasz się, jak zrobić atrakcyjne zdjęcia – już niedługo powstanie nasz praktyczny tutorial skupiający się właśnie na tym temacie;
Możliwościach zamówień indywidualnych (np. na torty), dużych zamówień (np. na eventy) i innych udogodnieniach, o których chcesz, aby Twoi klienci wiedzieli;
Napisz krótki post o tym, od której do której będą dziś dostępne Twoje wyroby – informacji o bieżącym działaniu biznesu klienci najczęściej szukają właśnie na Facebooku!
Pamiętaj, że tutaj ważna jest systematyczność. Praktyka rynkowa zakłada, że optymalna ilość postów (zdjęć, video, treści – Ty wybierasz formę), to około 3-4 w tygodniu. Najważniejsze to być w stałym kontakcie ze swoimi konsumentami. Tak zbudujesz wierną bazę powracających klientów i zachęcisz nowych do odwiedzenia Twojego lokalu. Pamiętaj także, aby regularnie odpowiadać na wiadomości i komentarze – to bardzo ważny element budowania relacji!
Jak widzisz – możliwości jest mnóstwo. Jeżeli poszukujesz inspiracji – zapraszamy Cię do obejrzenia profili innych piekarni i cukierni, które świetnie promują się w Internecie! Być może ich działania zainspirują Cię do rozpoczęcia tej przygody. Sprawdź ich profile:
https://www.facebook.com/kukulkacukiernia
https://www.facebook.com/bedziedobrzepiekarnia
https://www.facebook.com/CukierniaTonka
https://www.facebook.com/cukiernialukullus.chmielna
https://www.facebook.com/AromatSienna
https://www.facebook.com/lemotion_cukiernia
https://www.facebook.com/sucre.zoliborz
To oczywiście tylko kilka przykładów – tym razem z Warszawy. Wkrótce pokażemy również ciekawe profile biznesów z innych części Polski. Każda z tych stron ma swój własny charakter, który oddaje istotę danej piekarni lub cukierni. Strona na Facebooku to Twoje miejsce w sieci, dlatego możesz śmiało nadać jej własny styl!
Strona na Facebooku gotowa – czas na reklamę!
Posiadasz już swoją stronę na Facebooku – to super! Czas na kolejny krok. Czy wiesz, że reklamę Twojego biznesu bardzo łatwo stworzyć właśnie na tej platformie? Wbrew pozorom to bardzo proste. Jeżeli posiadasz już treści na swoim fanpage i chcesz, aby dotarły do nowej grupy klientów – wypróbuj proste narzędzie tej platformy, które pozwoli Ci stworzyć materiał sponsorowany. Aby to zrobić wystarczy nawet niewielki budżet i post, który już istnieje na Twojej stronie (na początek najlepiej wybrać jedno ze zdjęć już opublikowanych). W tym temacie również wkrótce pojawi się prosty poradnik video! W kilka minut pokażemy Ci, jak łatwo możesz wykonać swoją własną reklamę.
Jak reklamy na Facebooku mogą wesprzeć rozwój Twojego biznesu?
Nawet proste posty sponsorowane z pewnością pomogą Ci z takimi aspektami, jak:
- Dotarcie do nowej grupy konsumentów;
- Zwiększenie zaangażowania obecnych klientów;
- Szybkie informowanie o aktualnych promocjach i rabatach (jeżeli chcesz je wypromować);
- I wiele innych.
Pamiętaj jednak, że ich skuteczność zależy od wielu czynników, takich jak:
- Jakość prezentowanego materiału;
- Ciekawość poruszanych tematów;
- Sezonowość treści;
- Odpowiedź na bezpośrednie potrzeby Twoich konsumentów.
Jaką przewagę mają reklamy w internecie nad formatami analogowymi?
Często pojawiające się pytanie to koszty prowadzenia strony i reklam na Facebooku. Poniżej odpowiadamy na najpopularniejsze pytania, które pojawiają się w naszych rozmowach z cukiernikami i piekarzami.
Czy prowadzenie strony na Facebooku jest darmowe?
Jeżeli prowadzisz ją osobiście – tak! Samo założenie i prowadzenie jest całkowicie darmowe. Dostępne są również różne bezpłatne narzędzia i programy (jak np. Canva), które pomogą Ci w stworzeniu atrakcyjnych grafik do postów. Możesz również niewielkim kosztem zatrudnić osobę, tzw. freelancera, która będzie wspierała Twoje działania w ustalonym przez Ciebie zakresie (poprowadzi stronę, napisze posty, zrobi i opublikuje zdjęcia, utrzyma kontakt z klientami). Pamiętaj, że koszt takiej faktury zawsze możesz odpisać od podatku!
Jak często muszę publikować posty?
Jak tylko często masz ochotę! Tak, jak wspominaliśmy powyżej – najważniejsza jest systematyczność publikacji i stały kontakt z konsumentem. Klienci bardzo lubią, kiedy mają możliwość otrzymywania na bieżąco informacji (np. o godzinach otwarcia, aktualnych promocjach, możliwości zamówienia indywidualnego, etc.), ale jak wiemy – praca cukiernika i piekarza jest bardzo wymagająca, nie zawsze znajdzie się czas na stworzenie treści. Dlatego też publikuj, kiedy tylko masz sposobność i ciekawy temat.
Jak wykonać atrakcyjne zdjęcie produktu?
Wbrew pozorom – to prostsze niż myślisz! Fotografowanie jedzenia nie wymaga aranżacji domowego studia ani profesjonalnego sprzętu. Sprawdź naszych pięć praktycznych wskazówek, jak wykonać atrakcyjne zdjęcie z użyciem sprzętów, które prawdopodobnie już posiadasz w swojej pracowni (więcej informacji czeka w akapicie o aranżacji i kompozycji)!
Jakie zdjęcia sprawdzą się na profilu Twojego lokalu? Sprawdź nasze inspiracje!
– zdjęcia „od kuchni” – wykonaj fotografię pracy Twojego zespołu (pamiętaj, aby uzyskać ich zgodę na publikację zdjęcia jeśli chcesz pokazać twarze!) – to świetnie pokazuje prawdziwe życie piekarni czy cukierni;
– świeżo wyjmowane z pieca wypieki – sfotografuj ten moment, aby pokazać swoim klientom, jakie świeże i atrakcyjne trafiają na półki Twojego lokalu
– poranne zaopatrzenie Twojej lady – pokaż konsumentom, co dziś mogą u Ciebie zakupić;
– promocje i okazje – świętujesz wyjątkowy dzień w swojej pracowni (np. święto śliwki, światowy dzień chleba, etc.)? To super – pokaż zdjęcie wyrobów, które stworzyłeś/stworzyłaś lub promujesz z tej okazji i poinformuj tym samym klientów o możliwości ich zakupienia.
Jak widzisz – możliwości jest wiele! Wiemy, że dla niektórych wykonanie zdjęcia może wydawać się wyzwaniem (niesłusznie), dlatego poniżej znajdziesz nasz praktyczny przewodnik na udaną fotografię. Zapraszamy do lektury!
Po pierwsze – światło
Światło będzie Twoim największym sprzymierzeńcem. Pamiętaj jedynie, aby zdjęcia robić w ciągu dnia, najlepiej mając za sobą duże okno – w pracowni lub bezpośrednio w lokalu, z pewnością znajdziesz odpowiednie dla tego zadania miejsceJ. Dzienne oświetlenie pozwoli Ci na uzyskanie naturalnych kolorów i najlepszej ostrości.
Po drugie – aranżacja i kompozycja
Jak powszechnie wiadomo – wszyscy jemy oczami. Ta zasada dotyczy również fotografii! Pokaż swoje produkty w łatwej do stworzenia, atrakcyjnej aranżacji, dzięki którym klienci będą chętniej dokonywać zakupów! Wykorzystaj do tego różnego rodzaju „tła”, które dodadzą Twoim zdjęciom autentyczności.
Co można wykorzystać przy tworzeniu aranżacji?
- Wypróbuj kuchenne deski lub metalowe stoły robocze – ważne, aby były czyste! Każdy oryginalny element doda scenografii charakteru. Na przykład ukrój kilka kawałków swojego świeżego chleba, połóż wraz z bochenkiem na desce, zrób zdjęcie… i gotowe!
- Wnętrze Twojego lokalu – ustaw swój wypiek na przykład na skraju stołu lub lady albo trzymaj go w ręce, w tle mając pracownię – uzyskasz dzięki temu ciekawą trójwymiarowość;
- Płótna lub materiały – wykorzystaj je, aby łatwo uzyskać jednolite tło do zdjęcia;
- Wszystkie elementy, które są charakterystyczne dla Twojego lokalu – prowadzisz cukiernię w konkretnym stylu? Świetnie, użyj do zdjęć elementów, które będą konsumentowi kojarzyć się właśnie z Tobą! Dla przykładu – jeżeli prowadzisz lokal w stylu skandynawskim – wykorzystuj do dekoracji drewno lub metal. Styl staropolski świetnie oddadzą ażurowe materiały lub jako tło. Przy okazji robienia zdjęcia – zastanów się, co najlepiej odda charakter Twojej pracowni.
Pamiętaj, że do fotografii zawsze możesz wykorzystywać również rzeczy, które posiadasz w domu. Możliwości są nieograniczone, a na końcu artykułu podpowiadamy kilka propozycji ujęć jako inspirację!
Po trzecie – charakter wypieku
Pamiętaj, że zdjęcie może pokazać, czym dany wypiek się charakteryzuje – może ma ciekawe pochodzenie lub wygląd? Dla przykładu – z Twojego pieca właśnie „wyszła” focaccia? To świetnie! Na zdjęciu pokaż jej włoski charakter. Podczas robienia zdjęcia udekoruj ją kilkoma gałązkami rozmarynu, odkrój kawałek, aby pokazać apetyczne wnętrze. Obok połóż miseczkę z oliwą do maczania i gotowe! To tylko kilka sekund pracy, a bardzo doda zdjęciu apetyczności.
Po czwarte – korzystaj z pomocy sprzętu
Jeżeli martwisz się, że Twoje zdjęcia będą nieostre – wypróbuj pomocne sprzęty! Statyw do telefonu to kosz około 50-100 zł, a będzie nieocenioną pomocą dla każdego z Twoich fotograficznych projektów.
Po piąte – eksperymentuj!
Fotografia pod wieloma względami przypomina pieczenie. Nie zawsze się uda, nie każdy efekt Cię zadowoli, ale najważniejsze to nie zrażać się i próbować dalej! Wyciągaj wnioski, ucz się i przede wszystkim – czerp przyjemność z robienia zdjęć. Jesteśmy pewni, że w mig będziesz tworzyć świetne ujęcia do reklamy swojego lokalu!