Jak łatwo i skutecznie promować swój biznes?
Jak dotrzeć do większej liczby klientów dzięki reklamie Twojej piekarni lub cukierni w Internecie i mediach tradycyjnych? Wypróbuj łatwe i skuteczne rozwiązania, które pomogą Ci zwiększyć świadomość Twojej marki i tym samym – zachęcić konsumentów do odwiedzenia i zrobienia zakupów. Sprawdź, jakie rozwiązania możesz wykorzystać!
Reklama w Internecie i mediach społecznościowych - dlaczego warto posiadać swoją stronę na Facebooku?
Coraz więcej biznesów cukierniczo-piekarniczych zakłada swoje strony w portalach społecznościowych. Takie działanie - założenie strony na Facebooku czy Instagramie oraz inne działania promujące, są oczywiście darmowe i łatwe do zrobienia osobiście! Dlaczego warto podjąć takie kroki? Dzięki takiemu rozwiązaniu:
Zyskujesz darmową promocję (klienci nawzajem mogą informować się o Twoich wyrobach);
Zwiększasz świadomość istnienia swojej piekarni lub cukierni wśród potencjalnych nowych konsumentów;
Łatwo przekażesz ważne informacje – godziny otwarcia, ważne zmiany, premiery nowych produktów;
Przedstawisz aktualne promocje, najlepsze produkty, nowości – wszystko, czym chcesz pochwalić się konsumentom!
To tylko część możliwości, które daje Ci strona na Facebooku czyli tzw. fanpage. Aby ułatwić zadanie, przygotowaliśmy praktyczny poradnik video, w którym krok po kroku pokazujemy, jak to zrobić.
Masz już stronę na Facebooku – co dalej?
Kolejnym krokiem jest rozważenie, jakie treści chcesz publikować. Możliwości jest wiele! Pamiętaj, że media społecznościowe nie są w żaden sposób „ograniczające” i wszystko zależy od Twojej kreatywności. Swoim odbiorcom możesz pokazywać treści skupiające się np. na:
Codziennym życiu Twojej cukierni lub piekarni – praca „od kuchni” to zawsze świetny pomysł na post. „Podglądanie”, jak powstają wypieki, kto jest ich twórcą i jak wygląda praca cukiernika lub piekarze to bardzo ciekawy temat, który klienci chętnie oglądają!
Wyrobach dnia – zrób ładne zdjęcie najciekawszego lub najpopularniejszego, Twoim zdaniem, wyrobu, który danego dnia będzie dostępny – klienci uwielbiają wiedzieć, co mogą kupić. Jeżeli zastanawiasz się, jak zrobić atrakcyjne zdjęcia – już niedługo powstanie nasz praktyczny tutorial skupiający się właśnie na tym temacie;
Możliwościach zamówień indywidualnych (np. na torty), dużych zamówień (np. na eventy) i innych udogodnieniach, o których chcesz, aby Twoi klienci wiedzieli;
Napisz krótki post o tym, od której do której będą dziś dostępne Twoje wyroby – informacji o bieżącym działaniu biznesu klienci najczęściej szukają właśnie na Facebooku!
Pamiętaj, że tutaj ważna jest systematyczność. Praktyka rynkowa zakłada, że optymalna ilość postów (zdjęć, video, treści – Ty wybierasz formę), to około 3-4 w tygodniu. Najważniejsze to być w stałym kontakcie ze swoimi konsumentami. Tak zbudujesz wierną bazę powracających klientów i zachęcisz nowych do odwiedzenia Twojego lokalu. Pamiętaj także, aby regularnie odpowiadać na wiadomości i komentarze – to bardzo ważny element budowania relacji!
Jak widzisz – możliwości jest mnóstwo. Jeżeli poszukujesz inspiracji – zapraszamy Cię do obejrzenia profili innych piekarni i cukierni, które świetnie promują się w Internecie! Być może ich działania zainspirują Cię do rozpoczęcia tej przygody. Sprawdź ich profile:
https://www.facebook.com/kukulkacukiernia
https://www.facebook.com/bedziedobrzepiekarnia
https://www.facebook.com/CukierniaTonka
https://www.facebook.com/cukiernialukullus.chmielna
https://www.facebook.com/AromatSienna
https://www.facebook.com/lemotion_cukiernia
https://www.facebook.com/sucre.zoliborz
To oczywiście tylko kilka przykładów – tym razem z Warszawy. Wkrótce pokażemy również ciekawe profile biznesów z innych części Polski. Każda z tych stron ma swój własny charakter, który oddaje istotę danej piekarni lub cukierni. Strona na Facebooku to Twoje miejsce w sieci, dlatego możesz śmiało nadać jej własny styl!
Strona na Facebooku gotowa – czas na reklamę!
Posiadasz już swoją stronę na Facebooku – to super! Czas na kolejny krok. Czy wiesz, że reklamę Twojego biznesu bardzo łatwo stworzyć właśnie na tej platformie? Wbrew pozorom to bardzo proste. Jeżeli posiadasz już treści na swoim fanpage i chcesz, aby dotarły do nowej grupy klientów – wypróbuj proste narzędzie tej platformy, które pozwoli Ci stworzyć materiał sponsorowany. Aby to zrobić wystarczy nawet niewielki budżet i post, który już istnieje na Twojej stronie (na początek najlepiej wybrać jedno ze zdjęć już opublikowanych). W tym temacie również wkrótce pojawi się prosty poradnik video! W kilka minut pokażemy Ci, jak łatwo możesz wykonać swoją własną reklamę.
Jak reklamy na Facebooku mogą wesprzeć rozwój Twojego biznesu?
Nawet proste posty sponsorowane z pewnością pomogą Ci z takimi aspektami, jak:
Dotarcie do nowej grupy konsumentów;
Zwiększenie zaangażowania obecnych klientów;
Szybkie informowanie o aktualnych promocjach i rabatach (jeżeli chcesz je wypromować);
I wiele innych.
Pamiętaj jednak, że ich skuteczność zależy od wielu czynników, takich jak:
Jakość prezentowanego materiału;
Ciekawość poruszanych tematów;
Sezonowość treści;
Odpowiedź na bezpośrednie potrzeby Twoich konsumentów.
Jaką przewagę mają reklamy w internecie nad formatami analogowymi?
Często pojawiające się pytanie to koszty prowadzenia strony i reklam na Facebooku. Poniżej odpowiadamy na najpopularniejsze pytania, które pojawiają się w naszych rozmowach z cukiernikami i piekarzami.
Czy prowadzenie strony na Facebooku jest darmowe?
Jeżeli prowadzisz ją osobiście – tak! Samo założenie i prowadzenie jest całkowicie darmowe. Dostępne są również różne bezpłatne narzędzia i programy (jak np. Canva), które pomogą Ci w stworzeniu atrakcyjnych grafik do postów. Możesz również niewielkim kosztem zatrudnić osobę, tzw. freelancera, która będzie wspierała Twoje działania w ustalonym przez Ciebie zakresie (poprowadzi stronę, napisze posty, zrobi i opublikuje zdjęcia, utrzyma kontakt z klientami). Pamiętaj, że koszt takiej faktury zawsze możesz odpisać od podatku!
Jak często muszę publikować posty?
Jak tylko często masz ochotę! Tak, jak wspominaliśmy powyżej – najważniejsza jest systematyczność publikacji i stały kontakt z konsumentem. Klienci bardzo lubią, kiedy mają możliwość otrzymywania na bieżąco informacji (np. o godzinach otwarcia, aktualnych promocjach, możliwości zamówienia indywidualnego, etc.), ale jak wiemy – praca cukiernika i piekarza jest bardzo wymagająca, nie zawsze znajdzie się czas na stworzenie treści. Dlatego też publikuj, kiedy tylko masz sposobność i ciekawy temat.
Jak wykonać atrakcyjne zdjęcie produktu?
Wbrew pozorom – to prostsze niż myślisz! Fotografowanie jedzenia nie wymaga aranżacji domowego studia ani profesjonalnego sprzętu. Sprawdź naszych pięć praktycznych wskazówek, jak wykonać atrakcyjne zdjęcie z użyciem sprzętów, które prawdopodobnie już posiadasz w swojej pracowni (więcej informacji czeka w akapicie o aranżacji i kompozycji)!
Jakie zdjęcia sprawdzą się na profilu Twojego lokalu? Sprawdź nasze inspiracje!
- zdjęcia „od kuchni” – wykonaj fotografię pracy Twojego zespołu (pamiętaj, aby uzyskać ich zgodę na publikację zdjęcia jeśli chcesz pokazać twarze!) – to świetnie pokazuje prawdziwe życie piekarni czy cukierni;
- świeżo wyjmowane z pieca wypieki – sfotografuj ten moment, aby pokazać swoim klientom, jakie świeże i atrakcyjne trafiają na półki Twojego lokalu
- poranne zaopatrzenie Twojej lady – pokaż konsumentom, co dziś mogą u Ciebie zakupić;
- promocje i okazje – świętujesz wyjątkowy dzień w swojej pracowni (np. święto śliwki, światowy dzień chleba, etc.)? To super – pokaż zdjęcie wyrobów, które stworzyłeś/stworzyłaś lub promujesz z tej okazji i poinformuj tym samym klientów o możliwości ich zakupienia.
Jak widzisz – możliwości jest wiele! Wiemy, że dla niektórych wykonanie zdjęcia może wydawać się wyzwaniem (niesłusznie), dlatego poniżej znajdziesz nasz praktyczny przewodnik na udaną fotografię. Zapraszamy do lektury!
Po pierwsze – światło
Światło będzie Twoim największym sprzymierzeńcem. Pamiętaj jedynie, aby zdjęcia robić w ciągu dnia, najlepiej mając za sobą duże okno – w pracowni lub bezpośrednio w lokalu, z pewnością znajdziesz odpowiednie dla tego zadania miejsceJ. Dzienne oświetlenie pozwoli Ci na uzyskanie naturalnych kolorów i najlepszej ostrości.
Po drugie – aranżacja i kompozycja
Jak powszechnie wiadomo – wszyscy jemy oczami. Ta zasada dotyczy również fotografii! Pokaż swoje produkty w łatwej do stworzenia, atrakcyjnej aranżacji, dzięki którym klienci będą chętniej dokonywać zakupów! Wykorzystaj do tego różnego rodzaju „tła”, które dodadzą Twoim zdjęciom autentyczności.
Co można wykorzystać przy tworzeniu aranżacji?
Wypróbuj kuchenne deski lub metalowe stoły robocze – ważne, aby były czyste! Każdy oryginalny element doda scenografii charakteru. Na przykład ukrój kilka kawałków swojego świeżego chleba, połóż wraz z bochenkiem na desce, zrób zdjęcie… i gotowe!
Wnętrze Twojego lokalu – ustaw swój wypiek na przykład na skraju stołu lub lady albo trzymaj go w ręce, w tle mając pracownię – uzyskasz dzięki temu ciekawą trójwymiarowość;
Płótna lub materiały – wykorzystaj je, aby łatwo uzyskać jednolite tło do zdjęcia;
Wszystkie elementy, które są charakterystyczne dla Twojego lokalu – prowadzisz cukiernię w konkretnym stylu? Świetnie, użyj do zdjęć elementów, które będą konsumentowi kojarzyć się właśnie z Tobą! Dla przykładu - jeżeli prowadzisz lokal w stylu skandynawskim – wykorzystuj do dekoracji drewno lub metal. Styl staropolski świetnie oddadzą ażurowe materiały lub jako tło. Przy okazji robienia zdjęcia – zastanów się, co najlepiej odda charakter Twojej pracowni.
Pamiętaj, że do fotografii zawsze możesz wykorzystywać również rzeczy, które posiadasz w domu. Możliwości są nieograniczone, a na końcu artykułu podpowiadamy kilka propozycji ujęć jako inspirację!
Po trzecie – charakter wypieku
Pamiętaj, że zdjęcie może pokazać, czym dany wypiek się charakteryzuje – może ma ciekawe pochodzenie lub wygląd? Dla przykładu – z Twojego pieca właśnie „wyszła” focaccia? To świetnie! Na zdjęciu pokaż jej włoski charakter. Podczas robienia zdjęcia udekoruj ją kilkoma gałązkami rozmarynu, odkrój kawałek, aby pokazać apetyczne wnętrze. Obok połóż miseczkę z oliwą do maczania i gotowe! To tylko kilka sekund pracy, a bardzo doda zdjęciu apetyczności.
Po czwarte – korzystaj z pomocy sprzętu
Jeżeli martwisz się, że Twoje zdjęcia będą nieostre – wypróbuj pomocne sprzęty! Statyw do telefonu to kosz około 50-100 zł, a będzie nieocenioną pomocą dla każdego z Twoich fotograficznych projektów.
Po piąte – eksperymentuj!
Fotografia pod wieloma względami przypomina pieczenie. Nie zawsze się uda, nie każdy efekt Cię zadowoli, ale najważniejsze to nie zrażać się i próbować dalej! Wyciągaj wnioski, ucz się i przede wszystkim – czerp przyjemność z robienia zdjęć. Jesteśmy pewni, że w mig będziesz tworzyć świetne ujęcia do reklamy swojego lokalu!
Sprawdź również
Zapisz się do newslettera
Dołącz do najlepiej poinformowanych w branży