Klasyczne metody w zarządzaniu ludźmi
Style w zarządzaniu zasobami ludzkimi, które przedstawiliśmy w poprzednim artykule, nie są jedynymi metodami na zwiększenie efektywności pracy, zaangażowania i kompetencji Twojego zespołu. W drugiej części cyklu “Jak zarządzać zasobami ludzkimi?” pokażemy, że szkolenia, delegowanie oraz instruktaż mogą również pozytywnie wpłynąć na Twoich pracowników.
Kto pyta, nie błądzi! Rozmowa jako podstawa rozwoju umiejętności zarządzania ludźmi
W przypadku wprowadzania zmian jedną z najważniejszych ról odgrywa informacja, która powinna być przekazana we właściwy sposób całemu zespołowi. Jeżeli nie posiadasz doświadczenia w zarządzaniu zespołami pracowników, możesz skorzystać z kontaktów z kierownikami. Poprzez umiejętnie zadawane pytania szybko możesz poszerzyć swoją wiedzę w tym obszarze. Jako nowa osoba nie musisz się wstydzić, że pytasz. Spotkania z osobami z długoletnim stażem w firmie przynoszą efekty, więc warto z nich korzystać!
Klasyczne metody zarządzania ludźmi – on the job training
Narzędziem, którym możesz się również posłużyć, jest trening. Może być realizowany w formie treningu na stanowisku pracy (on the job training) lub w formie zewnętrznego szkolenia. O ile pierwsza forma jest naturalna dla rzemiosła, o tyle trening na sali szkoleniowej, ze względu na koszty i trudności w dostosowaniu do potrzeb, nie należy do tak popularnych. Korzystne dla Ciebie byłoby wzmocnienie umiejętności zarządczych poprzez szkolenia zewnętrzne dedykowane menedżerom. Wartościowe byłoby poznanie zasad prawidłowego szkolenia w pracy. Takie umiejętności mógłbyś następnie przekazać swoim pracownikom. Rozumienie procesu uczenia może ułatwić wdrażanie nowych pracowników do pracy i wprowadzanie standardów.
Korzyści ‘on the job training’
On the job training ma wiele zalet. Trening odbywa się w miejscu pracy, dzięki czemu przynosi szybkie i trwałe efekty. Ten rodzaj treningu zapewnia indywidualne podejście. Różni się od instruktażu podejściem rozwojowym i przyzwoleniem na błąd, który jest korygowany w umiejętny sposób. Kierownicy, którzy go prowadzą, powinni być przeszkoleni i znać proces uczenia się dorosłych.
Klasyczne metody zarządzania ludźmi – delegowanie i instruktaż
Poza narzędziami typowo rozwojowymi masz oczywiście do dyspozycji polecenia służbowe, delegowanie zadań lub instruktaż. Każde z tych narzędzi zarządzania ma swoje miejsce w procesie i ich użycie jest zależne od takich czynników, jak poziom kompetencji pracownika, oraz cele szefa. Przede wszystkim powinieneś posiadać wiedzę i umiejętności w obszarze dopasowania stylów zarządczych, prowadzenia rozmów szefowskich, rozmów coachingowych oraz zasad prowadzenia szkoleń i treningów wewnętrznych. Wszystko po to, aby przygotować kadrę, która odciąży Cię w wielu działaniach operacyjnych i pozwoli skupić się na kontroli oraz myśleniu strategicznym.
Rozwijanie świadomości kierownictwa na temat klasycznych metod zarządzania
Jeżeli chodzi o działania w pracy z ludźmi, Twoim podstawowym zadaniem powinno być rozwijanie świadomości w grupie kierowników. Prawdopodobnie czeka Cię dużo pracy związanej z kształtowaniem przekonań i nawyków grupy. Jednak mamy nadzieję, że dzięki naszym artykułom z cyklu “Jak skutecznie zarządzać ludźmi?” z łatwością sobie z tym poradzisz.
Inne porady
Zapisz się do newslettera
Dołącz do najlepiej poinformowanych w branży