- Strona główna
- Baza wiedzy
- Poradnik biznesowy
- Jak ważna jest obecność w Google Maps i jak wykorzystać swoją wizytówkę?
Jak ważna jest obecność w Google Maps i jak wykorzystać swoją wizytówkę?
Jednym z wiodących trendów w 2022 roku jest znaczne zwiększenie czasu, jaki konsumenci spędzają, poszukując informacji o produktach przed ich zakupem. Spowodowane jest to przede wszystkim warunkami ekonomicznymi.
Znaczący wzrost cen, połączony z poczuciem niepewności, skłania konsumentów do większej rozwagi przed większością nawet podstawowych zakupów. Jednocześnie stale rośnie świadomość konsumencka – zjawisko, które obserwujemy już od kilku lat.
Ze względu na opisane powyżej czynniki tym ważniejsze jest, aby zapewnić potencjalnym klientom jak najbardziej kompleksową informację o ofercie cukierni i piekarni.
W artykule o reklamie wokół komina przedstawiliśmy najważniejsze zastosowania reklamy docierającej do klientów w kluczowym momencie decyzji zakupowej. Poniżej opisujemy jak istotna jest obecność w Google Maps, w jaki sposób stać się właścicielem wizytówki cukierni lub piekarni w tym narzędziu oraz jakie możliwości komunikacyjne nam ona daje.
Mapy i wizytówki – Twoja darmowa reklama w Google!
Google Maps kojarzą się przede wszystkim z darmową nawigacją samochodową i narzędziem dla kierowców. Jest to jednak tylko jedno z zastosowań. Wizytówki Google Maps pełnią również inne funkcje:
kreują pierwsze wrażenie o firmie po wpisaniu jej nazwy w wyszukiwarkę,
stanowią podpowiedzi dla klientów szukających danej kategorii usług czy produktów na konkretnym obszarze (miasto, ulica),
zawierają najważniejsze informacje o firmie:
- kategoria działalności,
- adres,
- godziny otwarcia,
- telefon kontaktowy,
- opcjonalny link do strony internetowej,
- opis o długości 750 znaków pozwalający na krótkie scharakteryzowanie oferty, umieszczenie wskazówek dojazdu etc.,
- prezentacja oferowanych usług, produktów lub menu.
Dodatkowo właściciele wizytówek mogą umieszczać na nich zdjęcia wnętrza lokalu i jego otoczenia lub dodawać wpisy informacyjne nt. nowych ofert, wydarzeń lub trwających promocji.
Wizytówka zawiera również opinie o danym punkcie zostawiane przez użytkowników Google. Opinia wyrażona w 5-stopniowej skali jest dla wielu klientów, szukających produktów lub usług, najważniejszym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji. Obecnie możliwe jest także prowadzenie komunikacji z klientami, którzy od niedawna mogą wysyłać wiadomości bezpośrednio do wizytówki.
Jak założyć lub przejąć wizytówkę Google Maps?
Jedną z największych zalet wizytówek Google jest łatwość użytkowania ich przez potencjalnych klientów oraz właścicieli punktów.
Założenie wizytówki Google składa się z 3 prostych kroków:
1. Zaloguj się do Google Maps (https://www.google.com/maps), używając adresu email założonego na gmail.com.
2. Po zalogowaniu dostępne są 3 metody dodania wizytówki firmy:
wpisanie adresu firmy w pasek wyszukiwania, a następnie wybranie opcji „Dodaj swoją firmę” w menu, które pojawi się po kliknięciu prawym przyciskiem myszy,
kliknięcie w punkt na mapie, a następnie wybranie opcji „Dodaj swoją firmę” w menu, które pojawi się po kliknięciu prawym przyciskiem myszy,
kliknięcie w menu w prawym górnym rogu ekranu, a następnie wybranie „Dodaj swoją firmę”.
3. Uzupełnienie pozostałych informacji o firmie, zgodnie z informacjami wyświetlanymi na ekranie.
Weryfikacja wizytówki firmy w Google Maps
Może okazać się, że w Google istnieje już wizytówka zarejestrowana pod adresem naszego punktu. Mogła w tym miejscu istnieć inna firma. Google przewidział jednak tą sytuację, przygotowując proces weryfikacji właściciela.
Po zalogowaniu do Google Maps, a następnie wybraniu adresu naszego punktu, wybieramy opcję „Zgłoś prawo do firmy”, a następnie „Zarządzaj”.
Następnym krokiem jest wybranie opcji weryfikacji:
- telefon – Google skontaktuje się z właścicielem numeru telefonu widniejącym w wizytówce. Jeśli wiemy, kto był wcześniejszym właścicielem, to najszybsza opcja. Jeśli nie lub jeśli w wizytówce nie ma numeru telefonu, pozostają inne, poniższe opcje,
- e-mail – procedura podobna jak w przypadku opcji telefonicznej, jednak kontakt ze strony Google nastąpi drogą elektroniczną,
- kartka pocztowa – jeśli zarówno email, jak i telefon są dla nas niedostępne, wybierzmy opcję weryfikacji pocztą. Google w ciągu kilku dni dostarczy na adres z wizytówki list,
- stosunkowo rzadko Google Maps prosi o przesłanie zdjęć lub filmu uwiarygadniającego istnienie w danym miejscu naszej firmy,
- w skrajnych przypadkach (np. niejasnej dla Google kwestii adresu bądź zlokalizowania firmy np. na terenie galerii handlowej) support Google Business Profile może poprosić o przesłanie danych rejestrowych firmy lub rachunków za media zawierających adres firmy.
Niezależnie od wybranej opcji, Google dostarczy nam kod, który potwierdzi weryfikację, a nas ustanowi właścicielem wizytówki.
Edycja wizytówki w Google Maps – jakie dane możesz wpisać?
Właściciel wizytówki ma możliwość wprowadzenia i modyfikacji następujących danych:
Kategorie usług – zakładając wizytówkę lub przejmując ją, wybieramy jaki rodzaj usług świadczymy. Dzięki temu Google pokaże naszą firmę użytkownikom, szukającym takich produktów lub usług. Optymalnym rozwiązaniem jest zdefiniowanie 1 kategorii głównej oraz 2–3 kategorii dodatkowych.
Adres – należy zadbać o właściwe dane adresowe, aby korzystający z Google Maps szybciej odnaleźli nasz punkt.
Godziny otwarcia – to bardzo ważny element wizytówek. Google daje nam również możliwość wprowadzenia niestandardowych godzin otwarcia, np. przy okazji świąt czy niedziel handlowych. Jest to bardzo istotny element, którego zaniedbanie może skutkować wprowadzaniem klientów w błąd i tym samym negatywnie wpłynąć na liczbę odwiedzin oraz sprzedaż.
Telefon kontaktowy – kluczowe jest nie tylko dodanie telefonu, ale również zadbanie o responsywność. Aktywny telefon bardzo pomaga w budowaniu zaufania do firmy. Numer, którego nikt nie odbiera lub jest nieaktywny, może spowodować odrzucenie naszych usług przez potencjalnego klienta.
Link do strony internetowej – jeżeli nasza firma posiada stronę internetową, adres do niej warto zamieścić w wizytówce.
Opis firmy – korzystając z potencjału 750 znaków, możemy krótko opisać naszą firmę, oferowane przez nią usługi lub podać klientom wskazówki dojazdu. Taki opis Google bierze pod uwagę przy wyświetlaniu użytkownikom wyników wyszukiwań.
Dodatkowo, jako właściciel, możemy:
Dodawać zdjęcia oraz wybierać te, które pojawią się jako pierwsze na wizytówce:
- zdjęcia z zewnątrz cukierni lub piekarni, pomagające odnaleźć punkt. Szczególnie wskazane, gdy nasz lokal mieści się w pasażach lub trudno widocznym z ulicy miejscu,
- zdjęcia produktów, działające zachęcająco na potencjalnego klienta,
- zdjęcia sezonowe, pokazujące aktywność naszej firmy, produkty dopasowane do sezonu.Dodawać regularne wpisy na temat trwających akcji promocyjnych, nowości w ofercie, wydarzeń z życia firmy.
Odpowiadać na pytania klientów zadawane w widocznym publicznie module „Pytania i odpowiedzi” lub na bezpośrednie wiadomości.
Wiarygodne opinie o Twojej firmie w wizytówce Google
Jednym z kluczowych elementów wizytówki Google są opinie. Jako właściciel, mamy podgląd w to, co sądzą o naszym lokalu klienci. Co więcej, możemy bezpośrednio odpowiadać tym, którzy je zamieszczają. Dobrą praktyką jest dziękowanie za pozytywne opinie oraz kontakt z użytkownikiem, którego opinia jest negatywna, aby dowiedzieć się, w czym tkwi problem.
Szczególnie mocno zachęcamy do zadbania o ten obszar, regularnego weryfikowania stanu opinii, a także weryfikowania negatywnych ocen. Opinie Google silnie wpływają na decyzje potencjalnych klientów. Jednocześnie Google regularnie ulepsza algorytm wykrywający i usuwający fałszywe lub opłacone opinie, a te prawdziwe są tym bardziej wartościowe i promowane. Co więcej, Google analizuje opinie i odpowiedzi na nie pod kątem obecności fraz kluczowych i potrafi zaprezentować wyszukującemu naszą wizytówkę tylko na ich podstawie.
Nie masz jeszcze wizytówki w Google Maps? Czas to zmienić!
Podsumowując, wizytówka firmy w Google Maps jest ważnym i skutecznym narzędziem dotarcia do potencjalnych klientów w kluczowym momencie decyzji zakupowej. Jednocześnie, założenie i prowadzenie wizytówki jest procesem intuicyjnym oraz zaprojektowanym tak, aby nie zajmował zbyt dużo czasu. Biorąc pod uwagę jak dużo czasu użytkownicy spędzają obecnie na poszukiwaniu najlepszych możliwości, tym bardziej zachęcamy do skorzystania z tego rozwiązania.
Sprawdź również
Zapisz się do newslettera
Dołącz do najlepiej poinformowanych w branży